About the Journal

Abnaana: Journal of Early Childhood Education and Development

merupakan jurnal ilmiah yang berfokus pada kajian multidisipliner dalam bidang Pendidikan Anak Usia Dini, dengan penekanan khusus pada pendekatan Pendidikan Islam. Jurnal ini hadir sebagai wadah akademik untuk menampung gagasan, hasil penelitian, dan praktik terbaik dalam mendidik anak usia dini secara holistik, spiritual, dan kontekstual.

Jurnal ini memuat artikel-artikel yang membahas berbagai aspek perkembangan anak usia dini, mulai dari pendekatan pedagogis Islami, pengembangan karakter dan akhlak mulia, kurikulum PAUD berbasis nilai-nilai tauhid, hingga peran keluarga dan masyarakat dalam pendidikan anak usia dini. Selain itu, jurnal ini juga terbuka terhadap kajian interdisipliner yang menghubungkan pendidikan Islam dengan psikologi anak, seni bermain, teknologi edukatif, dan budaya lokal.

Dengan semangat rahmatan lil ‘alamin, Abnaana berkomitmen untuk mendorong praktik pendidikan yang inklusif, penuh kasih sayang, dan berakar pada nilai-nilai spiritual yang luhur. Jurnal ini ditujukan bagi para akademisi, praktisi PAUD, mahasiswa, dan pemerhati pendidikan yang ingin memperkaya wawasan dan kontribusi dalam dunia pendidikan anak usia dini berbasis Islam.

 

Abnaana: Journal of Early Childhood Education and Development

is a scholarly journal dedicated to exploring multidisciplinary perspectives in Early Childhood Education, with a particular emphasis on Islamic educational approaches. This journal serves as an academic platform for educators, researchers, and practitioners to share insights, research findings, and best practices in nurturing young children holistically—spiritually, cognitively, and socially.

The journal features articles that examine various dimensions of early childhood development, including Islamic pedagogy, character and moral education, faith-based curriculum design, and the role of family and community in shaping early learning experiences. It also welcomes interdisciplinary studies that connect Islamic education with child psychology, creative play, educational technology, and local cultural wisdom.

Guided by the spirit of rahmatan lil ‘alamin, Abnaana is committed to promoting inclusive, compassionate, and spiritually grounded educational practices. It is intended for academics, PAUD professionals, students, and education stakeholders who seek to enrich their understanding and contributions to the field of Islamic early childhood education.